torsdag 26 januari 2012

at night


Natten är här igen. Och då hittar jag mig själv här. Ivrigt knapprandes på tangenterna. Märkligt det där att när alla andra sinnen tröttas ut och börjar bli oskärpta, börjar istället ens lite mera konstärliga/skapande sinnen att vakna till liv och inspirationen börjar flöda. Känner någon igen sig? Eller så är det så att man funderar lite extra mycket när natten kommer, just för att kroppen slappnar av och alla tankar hinner ifatt en. Jag vet inte hur många a4 sidor jag fyllt här med oändligt många långa texter av alla världens slag. De allra flesta under namnet "utkast". Men denna tänkte jag att för omväxlings skull skulle få se dagens ljus. Inatt grubblar jag på ett alltid lika hög aktuellt och omdebatterat ämne (vilket ämne är nu inte det egentligen? men iaf..) Plötsligt slog det mig bara (och jooovars saker slår en hela tiden.. men ibland kommer det ett litet "pliiing" och så far man en riktigt insikt och vill skriva om den, fattar ni? ;>) Ungefär så var det när det där med dagar, stunder och ögonblick slog mig. Att de kommer, är, och passerar och att det aldrig aldrig kommer igen. Att varje dag i sig är unik och att det aldrig aldrig mera kommer att komma en till likadan. Allt det du gjorde idag kan du aldrig göra annorlunda imorgon, och allt de du inte gjorde idag har du aldrig chansen att göra om just idag. Är det inte skrämmande? Att just i detta ögonblick när jag skriver tickar sekunderna iväg. Jag kommer aldrig få chansen att göra om denna stunden, 00:23 en Torsdag natt. Insikten om det tycker jag låter väldigt skrämmande men, den behöver inte nödvändigtvis vara det. Det räcker med att man minns, och lever som om denna dag aldrig kommer igen. Lev den väl, med kärlek, värme och tillit. Lev den lycklig. Som om den vore den sista. Skjut inte undan dina drömmar, göm inte bort dina känslor. Glöm aldrig bort att le, från hjärtat. Så att när du sedan somnar känner att du levt denna dag fullt ut. Fyll inte livet med dagar, utan fyll dagarna med liv; Läste jag någonstans, och det tror iaf jag stenhårt på. Sov gott.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar