fredag 10 februari 2012

funderingar

Efter 12h sömn känns livet mycket lättare. Lättare känns det också för att jag klickade hem en todiefor väska ala Björn Borg. Säger som jag sagt förut, materiell glädje är priceless! :) Har ägnat dagen åt att ingående studera hälsokunskapsboken eftersom det snart nalkas tent men även student skrivningar. Kommer givetvis skriva just hälsokunskap eftersom det ligger mig varmt om hjärtat, och psykologi som också är ett väldigt viktigt ämne för mig. Under läsandet fastande jag såklart på rubrikerna motion och övervikt där jag hittade några intressanta påståenden. Undersökningar visar att många överviktiga personer upplever att de äter lite men ändå inte går ner i vikt eller att de helt enkelt har en "kraftig benbyggnad". Vilket bara får mig att tänka på att fetma och  övervikt är ett lika stort problem som undervikt och anorexi. I de båda fallen har personerna en förvrängd kroppsbild som är skadlig för hälsan. Vilket i dagens Finland inte borde tystas ner utan tas upp mera. Att prata om övervikt borde inte vara tabubelagt, färre personer skulle lida av det om ämnet såg mera dagsljus! Skulle kunna skriva flera sidor om detta men det blir nog lite tungt då jag gör det via telefon^^ så jag återkommer. Under tiden kan ni begrunda detta: "Man behärskar sitt ätande genom att äta - inte att låta bli". Att banta är alltså ingen långsiktig lösning. A och O är en nyttig mångsidig kost och MOTION! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar