fredag 2 april 2010

Det här är till er, älskade Converse skor.

Jag är en sådan person som antingen älskar eller hatar. För mig finns det få saker som kommer där emellan eftersom jag sällan förhåller mig neutralt till något. Idag tänkte jag berätta något jag älskar, verkligen och bokstavligt.

Som jag nämnt här tidigare upptäckte jag vid tidig ålder Nirvanas musik. Vilket i sin tur fick mig att upptäcka Converse All Star.

När jag var 12 år köpte jag ett par fake, dom var svarta och kom från Andiamo men jag var väldigt stolt över dem ändå och kände mig som Kurt Cobain.

När jag var 13 var jag i Helsingfors, då köpte pappa mig mitt första äkta par, också svarta. Jag vrål diggade dom och bar dem jämnt och ständigt fastän det var -20 ute. Några månader senare fyllde jag 14 och började känna ett sort behov av att äga ett par röda Converse också, sagt och gjort. Mitt barnbidrag kom och jag använde det till att köpa ett par röda Converse. Ytterligare några månader senare var det sommar och jag var inne i skobutiken CipCap när jag såg dem... Ett par bruna Converse. Mitt hjärta stannade och fetischisten inom mig kunde inte hålla sig, mamma tillkallades och skorna blev mina.

Tiden gick, det blev årsskiftet 2005/2006, jag skulle snart fylla 15 år och mina känslor för Converse började komma tillbaka. Eftersom mina gamla svarta hade nått den graden av slitage att de främst hörde hemma på en roskis kändes det som en passlig tid att springa till pappa och sträcka ut tassarna. Det gjorde jag och ett par nya svarta Converse All Star blev mina, jag var mig själv igen och kände mig cool.

Någon gåck samma vinter fick jag även ett par helt svarta Converse med små silverfärgade ränder. Dom var fina att titta på men jag hyste aldrig någon större kärlek för dem.

Sedan kom en tid då jag upptäckte att andra skor också kunde vara snyggt.. Men sommaren 2007 kände jag att det var dags igen... Denna gång blev det ett par vita som matchade bruna ben perfekt.

Så gick nästan två hela år och det hann bli vår 2009 när jag bestämde mig för att ett par nya röda behövdes! Dem köpte jag själv, för min egna lilla praktik lön.


Den senaste generationen. Min första svarta röda och bruna har tyvärr inte överlevt årens lopp. Och det svarta med ränder fick faktiskt ett nytt hem.

Och nu är året 2010. Det är vår och jag älskar och beundrar Convere mest av alla skor i världen, fortfarande. Så mitt åttonde par anlände från Nelly.com igår och dom är vita!

Nu vet ni hela storyn om mig och mina Converse.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar